Najlepšie tipy od profesionálneho športovca triatlonistu Ruediho Wilda

Martin Halász – výkonostný ultra bežec
13. decembra 2018
Ultra cyklisti sú nadšení z Nitroflow Performance²
14. decembra 2018

Čím je súťaž ťažšia, tým dôležitejšia je pravidelná dávka tekutín, sacharidov a elektrolytov. To znie teoreticky jednoducho. Prax však ukazuje, že čím vyššia je výkonnosť, tým ťažší je príjem potravy počas súťaže. A trávenie sa nakoniec zastaví pri vysokých intenzitách. Problémy so žalúdkom, dehydratácia, svalové kŕče alebo dokonca hnačka a vracanie môžu byť následkom. Ako sa môže splniť sen o špičkovej výkonnosti v Ironman 70.3, dokonca aj za horúcich podmienok? Profesionálny športovec Ruedi Wild odhaľuje najlepšie tipy.

Pred súťažou
Špecifická príprava napr. na Ironmanom 70.3 už štyri dni pred samotným začiatkom. Štyri dni pred súťažou sa každodenne užíva výťažok z červenej repy Red Beet Vinitrox. Tento je založený na štandardizovanom koncentráte šťavy (červenej repy) a poskytuje dusičnany, polyfenoly a špeciálne bielkoviny. To zvyšuje produkciu oxidu dusnatého a zlepšuje prietok krvi vďaka špeciálnemu extraktu z paradajok. Dôležité vedieť že v deň preteku užite Red Beet Vinitrox dostatočne skoro pred pretekom, ideálne 2,5-3 hodín pred začiatkom.

V deň pred súťažou sa používa aj Carbo Loader. Vysokoenergetický roztok sacharidov a elektrolytov bol špeciálne navrhnutý tak, aby doplnil zásoby uhľohydrátov, takže nemusíte zjesť obrovské množstvo cestovín alebo zemiakov. V ideálnom prípade si vezmite štyri dávky počas štyroch dní pred súťažou.

Hydratácia počas preteku.
V horúcom počasí je dôležité pravidelne piť! Množstvo nápoja sa však veľmi líši od športovca k športovcovi a práve v horúcom počasí môže byť množstvo tekutín oveľa vyššie ako odporúčaných 6-8 dl / hod. Športové nápoje Competition poskytujú v rámci samotnej súťaže cenné služby. Mierne ochutený, bezkyselinový nápoj je dobre znášaný a pozostáva zo širokej zmesi uhľohydrátov s rôznym glykemickým indexom a elektrolytom. Navyše, ak je to potrebné, v každej nápojovej fľaši sa môže rozpustiť soľnú tabletu. Roztok uhľohydrát-elektrolyt zlepšuje vstrebávanie vody počas preteku a prispieva k vytrvalosti pri dlhšom výkone.

Výživa na bicykli
Nestačí iba piť. Na podporu výkonu je vhodné, aby sa užívali tekuté potraviny bohaté na sacharidy, ľahko stráviteľné vo forme kvapalných energetických gélov. Tie sú k dispozícii od Sponser Sport Food v rôznych variantoch: sladké alebo slané, s alebo bez kofeínu, s BCAA alebo bez BCAA. Avšak viac ako 60-80 g sacharidov zo všetkých zdrojov by nemalo byť užité, telo sa už s tým nemôže vyrovnať. Zásadne platí, že podávanie 1 g sacharidov na kg telesnej hmotnosti za hodinu sa ukázalo ako veľmi užitočné v praxi. Toto je hrubý sprievodca a nevystavujete sa riziku prejedania sa a rizikám gastrointestinálnych problémov. Vysokoenergetické tyčinky, ktoré sú k dispozícii v štyroch rôznych príchutiach – marhuľová, vanilková, banánová, bobuľovitá alebo slané orechy, sa osvedčili na bicykli.

Výživa počas behu
Počas preteku sa používajú kvapalné gély. Vhodné každých 15 a 45 minútach. Liquid Energy gél je dodávaný v sladkej alebo slanej chuti, a v horúcom závode určite slaná varianta, ktorá je výhodnejšie a prináša vítanú zmenu.

Pre kŕče
Ak máte problémy so svalovými kŕčmi počas tepla, mali by ste tiež mať so sebou Muscle Relax. Tento horko-kyslý roztok octu pomáha pri súťažiach s akútnymi svalovými kŕčmi. Mali by ste držať tekutinu v ústach na niekoľko sekúnd, potom ju prehltnúť. Existuje tiež dôkaz, že svalová relaxácia funguje profylakticky. V tomto prípade relatívne krátko pred výkonom alebo očakávaným kŕčom v závislosti od tolerancie.